Anna Ljunggren (A): Hvordan vil statsråden sikre at store aktører som Posten og Tine ikke må gå over på fossilt drivstoff når ny klassifisering innfører ved nyttår?
Begrunnelse
Miljødirektoratet endrer nå klassifiseringen av PFAD fra avfall/rest til biprodukt. Omklassifiseringen innebærer at biodrivstoff basert på PFAD omfattes av EUs bærekraftskriterier. Ny klassifisering innføres fra 1.1.2017. Gjennom ny klassifisering vil Norge få en sikkerhet for at eventuell PFAD i norsk biodrivstoff, ikke stammer fra plantasjer som nylig er etablert ved hogging av regnskog.
Pr. d.d. er tilgangen på norsk produsert biodrivstoff liten. Det er flere prosjekter under planlegging, men det er ingen kommersiell produksjon av biodrivstoff i Norge ennå.
Flere av spydspiss-aktørene som i dag har gått over fra fossilt drivstoff til biodrivstoff i Norge (Tine, Posten mfl.) har i praksis et problem, da det ikke er et alternativ til dagens «Hydrotreated Vegetale Oil» (HVO) med PFAD (Palm fatty acid distillat) som er en av råvarene.
For disse aktørene er det en stor utfordring når den nye klassifiseringen av PFAD trer i kraft i Norge fra 1.1.2017, da det er lite tilgjengelig biodrivstoff på det norske markedet som tilbyr biodrivstoff uten PFAD
«Neste» som er en stor produsent av biodrivstoff i Finland, bruker i dag PFAD i sin produksjon. Norske Cirkle K leverer biodrivstoff fra Neste. Tine, som har allerede byttet ut 200 av sine over 600 kjøretøy over til Euro 6 standard, kjører på biodrivstoff fra Neste.
Nestes råvaremiks består av 19 % sertifisert palmeolje, 79 % restprodukter hovedsakelig PFAD) og 2 % andre restprodukter. PFAD er ikke sporbar.