Kjell-Idar Juvik (A): Anbud for kortbanenettet i Nord er nå ute på anbud. Der er flere ruter ikke tatt inn i anbudet, to av disse ligger i Nordland, Stokmarknes Lufthavn og Narvik/Harstad Lufthavn med ruter til fra Bodø.
Begge disse var spilt inn fra et enstemmig Fylkesting.
Hva er begrunnelsen for at disse ikke ble med i anbudet og hvilke kriterier var til hinder for dette?
Begrunnelse
TØI har laget en evaluering av flyruteanbudet, der vises det til at det er vide EU-regler på kriterier for inkludering av ruter i FOT-ordningen.
Det vises til at prosessen med anbudsutlysninger er svært politisk styrt, først i departement og deretter i de fylkesvise høringene om rutetilbudet.
Det er ulik praksis landene imellom, Sverige har faste kriterier.
Slik jeg ser det vil det være riktig å legge inn både Narvik/Harstad og Stokmarknes Lufthavn med ruter til/fra sin Fylkeshovedstad Bodø. Som også er knutepunkt for reise til fra Oslo som også er et naturlig kriterie å vektlegge ved innlemmelse i FOT-ruteordningen.
Narvik har i dag FOT-rute til Bodø, og det ville være naturlig at denne ble flyttet til Narvik/Harstad når Narvik Lufthavn legges ned.
Når det gjelder Stokmarknes Lufthavn så er den ikke inne i ordningen i dag, men dagens trafikkgrunnlag tilsier at den også må omfattes av FOT-rute anbudet. Om ikke vil det vær en urimelig forskjellsbehandling av innbyggerne i regionen.
Det påståes at det er et kommersielt grunnlag fra Stokmarknes i dag, men det stemmer jo ikke da det ikke er konkurranse fra denne flyplassen, noe som fører til mye høyere priser en fra resten av regionen.