Bente Thorsen (FrP): Opplæring i norsk og samfunnskunnskap er svært viktig for å integrere og styrke nyankomne asylsøkere for deltakelse i yrkes- og samfunnslivet.
Vil statsråden se på muligheten for at Balestrand og andre kommuner i en overgangsperiode eller på permanent basis kan kjøpe undervisning av friskoler for å ivareta sin lovpålagte undervisning til flyktninger i norsk og samfunnskunnskap som følger av introduksjonsloven?
Begrunnelse
Viser til artikkel i avisen Dagen den 9.2 ang. Balestrand kommune som har bedt Sygna videregående skole om å ivareta den viktige og lovpålagte undervisningen for flyktninger i norsk og samfunnskunnskap som følger av introduksjonsloven. Utdanningsdirektoratet har avslått søknaden med bakgrunn i bl. a friskoleloven.
På grunn av stor tilstrømming av flyktninger har norske kommuner store problem, både kapasitetsmessig og ressursmessig med å tilby den lovfestede retten som følger av Introduksjonsloven i norsk og samfunnskunnskap til asylsøkere. En av disse kommunene er Balestrand som har måttet kjøpe tjenesten av nabokommunen som følge av mangel på egne resurser. Det er lang vei til skolen i nabokommunen og det går masse tidsbruk med til transport til og fra skolen og at dette er til hinder for integrering. Med bakgrunn i dette så har Balestrand kommunen bedt Sygna videregående som forøvrig ligger i kommunen stå for undervisningen. Kommunen begrunner dette med at skolen har kompetanse og lokaler, og det vil være en fordel å få innvandrerne integrert i miljøet rundt skolen og det ligger nærmest aldersmessig i forhold til de som skal delta i undervisningen.
Som friskole må Sygna drive etter friskoleloven og Utdanningsdirektoratet tolker loven dithen at det ikke er rom for å gi skolen tillatelse til å gi denne type undervisning. I tillegg viser direktoratet til at en ved å si ja kan risikere at statstilskudd og skolepenger ikke vil komme elevene til gode. Dette tilbakevises av både kommune og skole som er veldig klar på at det må være eget budsjett og regnskap for tilbudet slik at det ikke skal forekomme noen form for sammenblanding.
Antallet flyktninger som skal tas hånd om og integreres av kommunene er svært høyt i forhold til det som har vært normalt. For at flyktninger som har rett til undervisning skal få dette så kan det være behov for å utvise fleksibilitet og velvilje overfor kommuner som finner gode løsninger.