Karianne O. Tung (A): Holder samferdselsministeren fortsatt fast på vedtatt politikk om elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen slik det er slått fast i gjeldende Nasjonal transportplan, og kan samferdselsministeren bekrefte at konkurranseutlysningen av togstrekningene på Trønderbanen og Meråkerbanen inneholder krav til anbyder om elektrisk drift?
Begrunnelse
4. februar kunngjorde Samferdselsdepartementet at flere av landets togstrekninger skal lyses ut for konkurranse. Dette gjelder blant annet Dovrebanen, Meråkerbanen og Rørosbanen, alle en del av trafikkpakke 2 med avtaleinngåelse ved årsskifte 2017/2018.
Hele Trøndelag, uavhengig av politisk parti har i en årrekke stått samlet om en satsing på elektrifisering og dobbeltspor på Trønder- og Meråkerbanen. En satsing som også ligger inne i gjeldene Nasjonal transportplan 2014-2023, og som regjeringen tidligere har stilt seg bak.
En konkurranseutlysning av togstrekningene basert på fortsatt drift med dieselteknologi vil avlyse de konkrete planene og den vedtatte politikken i gjeldende Nasjonal transportplan om elektrisk drift av jernbanen på disse strekningene.