Anna Ljunggren (A): Har statsråden godkjent flytting av helikoptertransporten, hvis nei: Hva vil statsråden foreta seg?
Begrunnelse
Statoil har reforhandlet avtalen med helikopterselskapet, CHC Helikopterservice og det har resultert i oppsigelse av piloter og bakkepersonell på basen i Brønnøysund. Åpningsvinduet for trafikk/flyvning til og fra Brønnøy Heliport er redusert til et minimum, og basen opererer i dag med det Statoil kaller underkapasitet.
CHC Helikopterservice velger å operere med underkapasitet i Brønnøysund, mens de har en overkapasitet i Kristiansund, og dermed brukes helikopter/crew ved denne basen.
I Dokument nr. 15:99 (2015-2016), svar av 30.10.2015 skriver olje- og energiministeren følgende: Etter at en plan for utbygging og drift (PUD) er godkjent, skal departementet underrettes om og godkjenne "vesentlige avvik eller endringer av forutsetningene for fremlagt eller godkjent plan og vesentlige endringer av innretningene", jf. petroleumsloven § 4-2 syvende ledd. Departementet avgjør om en endring er vesentlig etter en konkret vurdering i den enkelte sak.
Stortinget er ikke kjent med at departementet er underrettet om vesentlige avvik eller endringer av forutsetningene jf petroleumsloven § 4-2 syvende ledd. Helikoptertransport av personell til Norne-feltet fra Brønnøysund er redusert og samsvarer ikke med politiske lovnader om at petroleumsvirksomheten skal skape arbeidsplasser og utvikling i nord.