Freddy de Ruiter (A): En fylkesleder i NFU ble ilagt besøksforbud overfor en kvinne med lett utviklingshemning. Saken var oppe i tingretten, domsslutningen fra 19.10.2015 opphevet besøksforbudet. Begrunnelsen for opphevelsen var at det nå er fattet et vedtak om bruk av tvang og makt etter helse- og omsorgstjenesteloven. Vedtaket regulerer hvem kvinnen kan besøke og hvem som kan besøke henne.
Ser statsråden problemer med at helse- og omsorgstjenesteloven brukes som et alternativ til straffeprosessloven eller straffeloven?
Begrunnelse
Flere ganger tidligere har jeg tatt opp spørsmål knytta opp mot ulike sider av helse og omsorgstjenestelovens kapittel 9 og dermed rettsikkerheten ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning.
Likestilling- og diskrimineringsombudet tar opp forholdet i deres siste rapport om Norges etterlevelse av FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD).
Professor i rettsvitenskap K. M. Larsen fra Senter for Menneskerettigheter, skrev på oppdrag fra regjeringa en vurdering av konsekvensene av en eventuell Norsk ratifisering av tilleggsprotokollen til CPRD, at kapittel 9 i helse og omsorgstjenesteloven neppe er i samsvar med konvensjonen.
Den enkelte vil erfare stor forskjell i hvor restriksjonene hjemles. Rettsikkerheten varierer med lovverket. I eksemplet overfor blir en kvinne med lett utviklingshemning pålagt alvorlige inngrep i sin frihet. Dette til tross for at hun verken har forbrutt seg eller det er påvist fare for at kvinnen skal begå forbrytelser.