Lisbeth Berg-Hansen (A): Hvorfor har ikke regjeringen fulgt opp Nasjonal transportplan (NTP) og foreslått bevilgning til incentivordninger for å få mere gods på sjø?
Begrunnelse
Det har gjennom mange år, av skiftende regjeringer, vært snakket mye om viktigheten av å flytte mer av godstransporten fra vei, til sjø og bane. Mere gods sjøveien vil bidra til mindre klimautslipp og bedret framkommelighet langs veiene.
I NTP 2014-2023 foreslo regjeringen Stoltenberg II tre forskjellige støtteordninger for å stimulere til godsoverføring til sjø. Stortinget sluttet seg til dette forslaget. I arbeidet med regjeringen Stoltenberg sin strategi, "Mer gods på sjø", ble det av aktørene i bransjen understreket betydningen av å ha en midlertidig incentivordning for at rederiene skulle tørre å ta risiko med å opprette nye båtruter. Flere har nå trodd at regjeringen ville følge opp NTP, også på dette området, og satt i gang arbeidet med å forberede etablering av nye båtruter. Et eksempel er Rørvik havn i Vikna og Hitra kysthavn, i samarbeid med Blue Water Shipping, for å transportere laks fra norskekysten til Esbjerg havn. Dette prosjektet er "gryteklart" og representanter fra disse havnene har i møter med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet, hatt en helt klar oppfatning av at dette initiativet ble positivt mottatt og opplevd at det ville komme en incentivordning i Statsbudsjettet for 2016. Forslaget til statsbudsjett for 2016 inneholder ingen incentivordning og vi risikerer i verste fall at denne båtruten ikke blir etablert.