Sverre Myrli (A): Ved opprettelsen av statsforetaket AIM Norway i 2011 var det enighet om at foretaket skulle beholde oppdragene på F-16 kampfly og Sea King helikoptre ut disses levetid.
Hvordan sikrer Forsvarsdepartementet at AIM Norway beholder oppdragene sine på F-16 og Sea King?
Begrunnelse
Tidligere Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller (LHK) ble i 2011 omdannet til statsforetaket AIM Norway.
I Prop. 3 S (2011-2012) het det blant annet:
"Det nye statsforetaket vil få overført de eksisterende vedlikeholdsoppdrag som er avtalt mellom LHK og øvrige avdelinger i Forsvaret. Oppdragsporteføljen til statsforetaket vil på omdanningstidspunktet, bestå av de vedlikeholdsoppdrag LHK i dag utfører for Forsvaret og som det nye statsforetaket vil ha rett og plikt til å utføre etter omdanningen. Videreføringen vil skje ved at bl.a. de interne leveranseavtalene knyttet til F-16 og Sea King gjøres om til eksklusive rammeavtaler mellom LHK og Forsvaret, som ledd i etableringen av foretaket."
Og i Innst. 60 S (2011-2012) uttalte utenriks- og forsvarskomiteen:
"Etter komiteens oppfatning er det derfor riktig å gjøre LHK i stand til å bli en aktør i underleverandørmarkedet. Ved en omdanning til statsforetak vil en kunne bidra til at LHK kan opprettholde nødvendige vedlikeholds- og beredskapsoppdrag på F-16 og Sea King, samtidig som de får rammebetingelser som gjør at de kan være med å konkurrere om fremtidige vedlikeholdsoppdrag, eksempelvis for F-35-kampfly og NH-90-helikopter."