Terje Breivik (V): På hvilke måter vil statsråden forsikre seg om at inkassovirksomhet overfor gamle, syke, mennesker med nedsatt funksjonsevne, eller andre som ikke klarer å forholde seg til bare skriftlige krav fra inkassofirmaene, er i tråd med § 8 om god inkassoskikk, og vil statsråden ta initiativ til å utarbeide en endring i lov og forskrifter for å få et tydelig krav om ta direkte kontakt og gjøre nærmere undersøkelser i tilfeller der det er grunn til å mistenke at manglende betaling kan skyldes alder, helse og nedsatt funksjonsevne?
Begrunnelse
Inkassoloven har en generalklausul om at inkassovirksomhet skal skje med god inkassoskikk i inkassoloven § 8. Regelen er et ufravikelig påbud, jf. ordet ”skal”. Kravet om god inkassoskikk er en rettslig standard på linje med ”god advokatskikk” og ”god eiendomsmeglerskikk”, som alltid må vurderes konkret ut fra det enkelte tilfelle. I annet ledd står det at det er i strid med god inkassoskikk å bruke inkassometoder som utsetter noen for urimelig påtrykk, skade eller ulempe. Annet ledd er ikke uttømmende, ifølge forarbeidene. Regelen om god inkassoskikk gjelder alle stadier av inndrivelsen og ikke bare overfor skyldneren, men også familie, arbeidsgiver og omgangskrets (NOU 1983, nr. 8 s. 93-94 og Ot.prp.nr.2 1997-1998 s. 108). I alle stadier av inndrivelsen er det lagt vekt på at varsler og oppfordringer skal gis skriftlig på papir (inkassoloven § 9 – 11), men det er ikke formulert egne krav til hvordan inndrivelsen skal foregå der det er grunn til å mistenke at skyldneren ikke kan forholde seg til bare skriftlige krav på grunn av nedsatt funksjonsevne eller fravær fra boligen pga. innleggelse i institusjon.
Et nylig eksempel fra Oslo viser hvordan en dement dame på 91 år har blitt utsatt for urimelig inkassovirksomhet, til tross for at inkassofirmaet har fulgt inkassolovens paragrafer om å sende varsler og krav skriftlig på papir. Etter en legetime fikk hun en regning på 246 kroner i posten fra faktura- og inkassoselskapet som legesenteret benytter. Denne regningen ble ikke betalt, og etter flere skriftlige varsler og oppfordringer som hun ikke forstod, hadde kravet økt til over 1000 kroner. I andre tilsvarende eksempler har akutt sykdom med påfølgende sykehusinnleggelse ført til at regningskrav ikke har blitt fulgt opp til tross for at skriftlige krav har vært sendt til bosted. I alle disse eksemplene forelå det informasjon som ga grunn til å mistenke at manglende betaling kunne skyldes helsemessige årsaker og ikke manglende betalingsvilje. Dette kunne vært klarlagt om inkassoselskapet hadde tatt direkte kontakt og gjort nærmere undersøkelser om årsaken til manglende betaling, men det ble ikke gjort og det ble bare sendt skriftlige krav med økende beløp. Noen eldre og funksjonshemmede har pårørende eller hjelpeverge som kan yte hjelp i slike situasjoner, men det gjelder ikke alle.
Inkassoselskapene henter inn beløp som er mange ganger større enn opprinnelige krav, og for denne inntekten burde det forventes mer saksbehandling enn standardiserte utsendinger av varsler, krav og giroer med stadig økende beløp. Flere eksempler viser at personer med nedsatt helse og funksjonsevne blir utsatt for urimelig inkassovirksomhet, fordi inkassoselskapene ikke tar direkte kontakt og gjør nærmere undersøkelser i tillegg til sine skriftlige utsendelser. Nettopp fordi det finnes et mangfold årsaker til manglende betaling i slike saker, vil et tydelig krav til direkte kommunikasjon og undersøkelser kunne bidra til færre saker med dårlig inkassoskikk overfor eldre og personer med nedsatt funksjonsevne.