Kirsti Bergstø (SV): Hvilke planer foreligger for å videreføre resultatene fra pilotprosjektene og følgeforskningen knyttet til "vi sprenger grenser" slik at programmets målsettinger om å forbedre opplæringstilbudet til elever med utviklingshemning realiseres?
Begrunnelse
Mange elever med lærevansker og utviklingshemninger blir møtt med lave forventinger og får ikke gode nok muligheter for å utvikle seg, i følge Stortingsmeldingen «Læring og fellesskap» (Meld St.18 (2011-2012)).
Derfor tok Kunnskapsdepartementet initiativ til programmet «Vi sprenger grenser». Programmet skulle bidra til å øke forventningene, bevisstheten og kompetansen om læring og utvikling til barn og elever med store sammensatte lærevansker og utviklingshemminger. Slik skulle deres faglige og sosiale utbytte i barnehage og skole økes.
Programmet resulterte i at Statped gjennomførte en rekke pilotprosjekter og følgeforskning som avsluttes innen kort tid.