Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva vil helseministeren gjøre i påvente av Stortingets behandling av den varslede legemiddelmeldingen, for at pasientene skal få større effekt og bedre resultat av legemiddelbehandlingen sin?
Begrunnelse
Kostnadene ved feil legemiddelbruk koster det norske samfunnet 5-10 milliarder kroner pr. år, i tillegg til stor menneskelig lidelse.
Det ble for 10 år siden lagt frem en legemiddelmelding (St.meld. nr. 18 (2004-2005)). Allerede da ble det pekt på store problemer med feil legemiddelbruk.
Stortingsmeldingen om Samhandlingsreformen i 2009 avdekket ytterligere omfanget av problemene. Senere er det kommet flere andre stortingsmeldinger.
I meldingen om "God kvalitet og trygge tjenester" i 2012 ble det også slått fast at feil legemiddelbruk sammen med helsetjenesteassosierte infeksjoner var de hyppigste uønskede hendelsene i helsetjenestene.
Folkehelsemeldingen fra 2013 påpekte at halvparten av pasientene med kroniske lidelser enten ikke bruker legemidlene riktig eller lar være å ta dem.
I Meld. St. 11 fra desember 2014 om "Kvalitet og pasientsikkerhet" fremgår det at informasjon om reseptbelagte medisiner og feilmedisinering er blant de områdene der Norge er dårligere enn mange andre vestlige land.
Noen konkrete ting er gjort. Gjennom "Pasientsikkerhetsprogrammet" er det satt i gang noen pilotprosjekter og utviklet noen verktøy, som kan være nyttige for bl.a. kommuner. Det er konsentrert om samstemming av legemiddellister, gjennomgang av legemiddelbruk og lister i sykehjem og hjemmetjenester, utvikling av kjernejournal for å nevne noe.
Apotekforeningen har hatt ulike studier for å vise effekten av informasjon og kunnskap hos hjelpepersonell som leverer ut medisiner og kan gi pasientene god informasjon om hvordan medisiner virker og hvordan bruke dem.
Men de aller fleste pasienter som bruker medisiner til daglig og har problemer med bruken, har ikke merket mye til det som har vært gjort de 10 siste årene med ulike stortingsmeldinger og prosjekter.
Min bekymring er om vi også i fortsettelsen bare skal pøse på med flere meldinger (ny legemiddelmelding, primærhelsetjenestemelding, ny helse og sykehusplan) uten at vi kommer med landsdekkende tjenester som kan komme pasientene til gode raskt, slik at de får bedre legemiddelbehandling. England har gjort mye på dette gjennom "Medisinstart".
Vi har mye kunnskap om problemene, og det er mange tiltak som vil hjelpe. Noe av dette er langsiktige satsinger, kulturendringer i helsetjenestene, bedre tverrfaglig samarbeid, nye og bedre IKT-løsninger for å nevne noe.
Likevel er det kanskje flere tiltak på kort sikt som vi ikke har tatt godt nok i bruk.
Pasienter får sine legemidler utdelt på apotek, hvor de møter en farmasøyt som har stor kunnskap om legemiddelet og bruken av det. Kan dette møtet utnyttes bedre? I første omgang kanskje mot de grupper som har størst problemer og dermed vil ha ekstra effekt at god veiledning fra apotekfarmasøyten.