Anna Ljunggren (A): Kan statsråden klargjøre hva den kommunale egenandelen vil bli i det gjenstående arbeidet med å reparere skader ved flom og skred?
Begrunnelse
De siste årene viser stadig kortere frekvens på flom-, ras- og skredhendelser. Virkeligheten mange kommuner har opplevd de siste tre årene vil antagelig være mer normalen enn unntaket. Statlig politikk, herunder bevilgninger må legge dette til grunn. Enkelte områder og enkelte kommuner er mer utsatt for flom, ras og skred enn andre. Enkeltkommuner har derfor fått og vil få langt større belastning enn snittet. Disse kommunene har ikke ressurser og økonomi til å bygge opp igjen etter en naturskade eller forebygge fremtidige katastrofer. Systemet med distriktsandel og skjønnsmidler er ikke tilpasset en ny virkelighet. Større, flere og ofte gjentagene skader stemmer ikke overens med 20 % distriktsandel og graden av avkortning av skjønnsmidler. Ifølge KS på budsjetthøringen til Stortingets energi- og miljøkomite, tilsier erfaringer at egenandelen varierer mellom 5 % - 20 %. Av og til dekkes ikke kostandene i det hele tatt. Premisset om at skjønnsmidler kun gis for å reparere tilbake tilstanden før skaden oppstod er ikke faglig og samfunnsøkonomisk bærekraftig.