Laila Gustavsen (A): Eierskap i forsvarsindustri skaffer Norge betydelige inntekter, men er også et viktig strategisk grep for å sikre vår forsvarsevne. Våpensystemer, undervannsteknologi og missiler er ikke hyllevare. Det er i vår egen sikkerhetspolitiske interesse at denne virksomheten forblir i Norge, og at også FOU-virksomheten forblir her.
Hvordan vil forsvarsministeren sikre at ikke FOU-virksomheten og det strategiske samarbeidet mellom Forsvaret, FFI og industrien svekkes, når eierskapet endres?
Begrunnelse
Som et resultat av et langvarig, tett og strategisk samarbeid mellom Forsvaret, Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) og forsvarsindustrien har Norge i dag en industri i verdensklasse. Utgangspunktet for samarbeidet er Forsvarets behov og norske sikkerhetsbehov. Samarbeidet er et strategisk viktig grep, som bedrer Norges forsvarsevne. Resultatet er et høyteknologisk forsvar som gjør at vår kampkraft er større enn størrelsen på Forsvaret i seg selv skulle tilsi.
Gjennom et aktivt samarbeid mellom industrien og staten som eier og døråpner, har også norsk forsvarsindustri en sterk posisjon i andre land, slik som USA. Penger brukt på forskning, utvikling og strategisk samarbeid i Norge er derved både med på å bedre vår forsvarsevne, men også til å sikre at teknologiutvikling blir i Norge. I budsjettet for 2015 kutter Forsvarsministeren i budsjettet til FOU, innovasjon til felles og strategisk utviklingssamarbeid med industrien med 45 millioner (s.102 Forsvarsbudsjettet).
I Statsbudsjettet ber Regjeringen om fullmakt til å selge seg ned i Kongsberg Gruppen til 34 %, og de varsler også mulige endringer i eierskapet i NAMMO A/S, der staten er hovedaksjonær. Regjeringen skriver at de vil sikre hovedkontorfunksjoner i Norge, men skriver ingenting om FOU-virksomheten. Sammen med kuttene på 45 millioner er dette med på å skape usikkerhet i sektoren.
Forsvarsministeren har senest i vår understreket at Forsvarsindustrien er at strategisk betydning for Norge og våre allierte, i forbindelse med Stortingets behandling av JSM, fase 3 i vår. Jeg tolker det som at Forsvarsministeren ser på eierskapet i forsvarssektoren som mer enn kun en forretningsmessig investering. Spørsmålet er om Norge hadde bevilget så mye penger til å utvikle et missil, dersom ikke utviklingen hadde foregått i Norge, sikret gjennom et statlig eierskap på over 50 %.