Sveinung Rotevatn (V): Tysdag 9. september vedtok FNs generalforsamling ei fråsegn om å få på plass eit juridisk rammeverk for restrukturering av gjeld. I tida framover vil det gå føre seg forhandlingar om korleis dette rammeverket skal utformast.
Korleis vil Noreg følgje opp dette arbeidet i FN?
Begrunnelse
Tysdag 9. september presenterte G77 og Kina eit framlegg til fråsegn om å "etablere eit multilateralt rammeverk for restrukturering av statsgjeld, med eit mål om å auke effektivitet, stabilitet og føreseielegheit i det internasjonale finanssystemet. Eit slikt rammeverk vil kunne sikre meir føreseielegheit for både kreditorar og land i krise, og er såleis eit godt og viktig tiltak for økonomisk utvikling i fattige land. Framlegget kom i kjølvatnet av avgjersla frå ein amerikansk domstol om å gje medhald til investeringsfondet NML Capital som hadde saksøkt Argentina for gjeld dei kjøpte opp då landet var i krise. Avgjersla har blitt kritisert av ei rekke verdsleiande økonomar, mellom andre Robert Solow, Branko Milanovic og Dani Rodrik, som har åtvara mot konsekvensane av avgjersla for framtidige gjeldsstrukturering for fattige land i krise.
Fråsegna vart driven fram av utviklingslanda, og vart vedteken med eit fleirtal på 124 land. Mellom dei 11 landa som stemte mot var det kun rike, industrialiserte land som USA, Australia og Japan. I likskap med 41 andre land stemte Noreg fråhaldande.
Ettersom fråsegna ikkje oppnådde konsensus, er det ei fare for at arbeidet for å få på plass det juridiske rammeverket ikkje får støtte frå tunge aktørar som USA. Difor er det viktig at Noreg, som eit rikt, vestleg kreditorland, engasjerer seg i forhandlingane og fungerer som brubyggjar i arbeidet for å få på plass det som kan bli eit historisk gjennombrot for å løyse statlege gjeldskriser.
Det har lenge vore tverrpolitisk semje om at gjeldsslette er eit riktig tiltak for å skape økonomisk vekst, og Noreg har vore eit føregangsland på dette feltet. I Sundvolden-fråsegna står det at regjeringa vil ”bidra til gjeldsslette for fattige land gjennom både internasjonale og bilaterale avtaler,” og Utanriksdepartementet støttar for tida eit prosjekt i FN-konferansen for handel og utvikling som utarbeider eit framlegg til ein internasjonal gjeldsslettemekanisme. I tillegg vil Noreg leie planlegginga av Finansering for Utviklingskonferansen, som vert halden i Addis Abeba sommaren 2015, der gjeldsrestrukturering er ein av seks hovudpillarar.
Det er altså tre prosessar i FN som Noreg er meir eller mindre involvert i kva gjeld gjeldsrestrukturering. Med tanke på målet om samstemt politikk bør Noreg tale med éi røyst i desse prosessane og jobbe for at arbeidet vert samla og munnar ut i éin ny mekanisme.