Audun Otterstad (A): Er samferdselsministeren enig med bystyret i Trondheim om at "trygghetspatruljen" bør kunne kjøre i kollektivfelt, og vil statsråden ta initiativ til å løse saken?
Begrunnelse
I Trondheim kommune eksisterer det en trygghetspatrulje, den rykker ut etter alarm fra eldre som har fått trygghetsalarm fra kommunen. Det eksisterer i dag syv slike biler i Trondheim. I rushtrafikken har de ofte opplevd at det er et problem å komme tidsnok og klare responstiden på 30 minutter. De ønsker nå å få kjøre i kollektivfeltene.
Trygghetspatruljen i Trondheim rykker ut ved aktivert trygghetsalarm, og kan derfor anses å være under utrykning, selv om de formelt ikke har status som utrykningskjøretøy.
Imidlertid er det av aller største viktighet at Trygghetspatruljen når raskt frem når trygghetsalarmen går hos en av byens eldre eller trengende.
Bystyret i Trondheim vedtok derfor i sak 115/14 - Trygghetsalarmtjenesten:
"Bystyret ser derfor nødvendigheten av at kollektivfelt også kan benyttes av Trygghetspatruljen, og ber statlige myndigheter igangsette prosessen for at dette kan iverksettes."
Forslaget ble enstemmig vedtatt.
Forskrift om endring i forskrift 21. mars 1986 nr. 747 om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). Fastsatt ved kongelig resolusjon 8. februar 2008 med hjemmel i vegtrafikklov 18. juni 1965 nr. 4 §§ 2, 4, 6 og 11. Fremmet av Samferdselsdepartementet.
§ 5 nr. 2 skal lyde: Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.