Kjersti Toppe (Sp): EU har vedtatt et nytt anskaffelsesdirektiv.
Vil statsråden gjøre om på sin beslutning om utlysing av 14-måneders kontrakter for ideelle organisasjoner innen barnevernfeltet, og erstatte disse med langvarige kontrakter ev. løpende (tidsbegrensede) kontrakter, slik Sejersted-rapporten slår fast vil være mulig å inngå og som vil være gyldige også etter at EU-direktiv 2014/24 trår i kraft?
Begrunnelse
I februar 2014 vedtok EU et nytt generelt anskaffelsesdirektiv (2014/24) som opphever skillet mellom prioriterte og ikke-prioriterte tjenester, og gir egne regler for kjøp av helse- og sosialtjenester. Direktivet er EØS-relevant, og må forventes inntatt i avtalen.
Regjeringen har bedt om en rettslig vurdering av om unntaket for kjøp av helse- og sosialtjenester fra ideelle organisasjoner kan videreføres, sett i lys av de nye direktivbestemmelsene. Videre er det bedt om en vurdering om det finnes alternative måter å begrense kretsen av leverandører på, til bare ideelle organisasjoner.
Sejersted-rapporten ble levert i juli. Hovedkonklusjonen i rapporten er at dagens unntaksordning - om å kunne forbeholde enkelte kontrakter for ideelle organisasjoner - ikke kan videreføres i sin nåværende form når det nye direktivet trår i kraft. Men det vil fortsatt være en del handlingsrom, som rapporten skisserer punktvis. Et punkt er å bruke handlingsrommet før direktivet trår i kraft, til å inngå langtidskontrakter med ideelle organisasjoner.
Spørsmålsstiller viser til følgende utdrag fra Sejersted-rapporten:
"Direktiv 2014/24 er helt nylig vedtatt, og fristen for EU-statene til å gjennomføre det i nasjonal rett er satt til april 2016. Direktivet er ennå ikke inntatt i EØS- avtalen, og når det blir det, vil fristen for Norge til å sette det i kraft tidligst bli satt til samme tidspunkt. Dersom EØS-prosessen skulle trekke ut i tid, kan det også tenkes at fristen for norske myndigheter vi bli forlenget.
Dette betyr at unntaket for ideelle organisasjoner vil kunne videreføres frem til våren 2016, så fremt man fortsatt legger til grunn at det er forenlig med generelle EU/EØS-rettslige prinsipper. Dette gir tid til å forberede seg på et nytt regime, både for offentlige myndigheter og for de berørte ideelle organisasjonene.
Dersom man ønsker det, vil det også være mulighet i denne perioden til å inngå langsiktige avtaler, eller i noen tilfelle løpende (tidsbegrensende) avtaler, med ideelle aktører, som fortsatt vil være gyldige etter at unntaket oppheves."
Statsråd Solveig Horne opplyste i Stortinget 20. mai 2014 at hun ville gjennomføre egne anbudsrunder i barnevernet, gjennom en (midlertidig) ordning med skjermet konkurranse fra 1. februar 2015 og 14 måneder framover.
Dette er en uforsvarlig kort kontraktslengde som gir ideelle organisasjoner krevende arbeidsforhold og uforutsigbarhet, som i siste instans vil gå ut over barnevernsbarna.
Med tanke på EU-direktivet, er det unødvendig med så kort kontraktslengde. Sejersted-rapporten slår fast at langsiktige avtaler som inngås i tidsrommet fram til 2016, vil fortsatt være gyldige etter at unntaket oppheves.