Audun Otterstad (A): Synes kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner det er greit at Statsbygg legger til side krav om at bedrifter skal være opplæringsbedrifter ved inngåelse av rammeavtaler, og ønsker statsråden at fagopplæring og grunnmuren i den norske modellen skal vektlegges i anbudskriterier?
Begrunnelse
Statsbygg skriver i sin invitasjon til anbudskonkurranse (åpen konkurranse) om rammeavtaler for maling, tapetsering og gulvleggingsarbeider ved region Midt-Norge punkt 1.3, tredje ledd:
«[...] i våre kontraktsbestemmelser er det også inntatt et krav om at norske entreprenører og underleverandører som skal utføre arbeid i Norge iht. denne kontrakten skal være tilknyttet en offentlig godkjent lærlingordning ved oppstart av kontraktarbeidet, dersom det finnes slik ordning for det fag kontrakten gjelder for. Entreprenøren forplikter seg dessuten til jevnlig å ta inn lærlinger i sin virksomhet under kontraktens løpetid. Entreprenøren skal ved kontraktssignering fremlegge dokumentasjon på at bedriften er en offentlig godkjent lærebedrift eller dokumentere at denne plikten vil bli oppfylt senest ved oppstart av kontraktarbeid..»
Edvardsson Entreprenør AS fikk anbudet, selv om de ikke er en godkjent opplæringsbedrift ved opplæringskontoret for overflateteknikk i Trondheim. Den norske modellen bygger på høy kompetanse i alle ledd i arbeidslivet, innovasjon skapt på «gulvet» som igjen fører til en god produktivitet. Satsingen på fagopplæring er allerede sterkt truet i Norge, spesielt i byggebransjen. Arbeidskriminalitet har blitt mer brutal og utspekulert, og arbeidere utnyttes i et større omfang enn tidligere. Useriøse aktører vinner frem, derfor har det blant annet vært et sterkt krav fra fagbevegelse og Fellesforbundet at man skal ha begrensninger i hvor mange ledd av underleverandører man kan ha, dette for å få en bedre kontroll ute på byggeplassene.
Hvert år bruker det offentlige i nærheten av 400 milliarder kroner på offentlige innkjøp. Slike kvanta gir innkjøpsmakt, en makt man kan bruke til å prege markedet. Når flere eksempler viser at det ses bort i fra krav i statlige organ til å være opplæringsbedrifter og jobbe for fagopplæring er dette alvorlig.
Det er et paradoks at når tilgangen på billig arbeidskraft aldri har vært større i byggebransjen at produktiviteten har gått ned. Ingen andre bransjer i Norge er mindre produktive i dag enn for ti år siden.
Tiltak mot sosial dumping, strenge innkjøpsspesifikasjoner og tverrfaglig arbeid mot arbeidskriminalitet er avgjørende for å utvikle arbeidslivet i en mer produktiv retning.