Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Årets eksamensoppgave i norsk hovedmål for avgangselever i videregående skole har vakt reaksjoner. Lærere og elever har reagert på at oppgaven fremstiller den vanskelige konflikten i Midtøsten på en forenklet og ensidig Israel-kritisk måte. Oppgaven inneholder faktafeil og bidrar til et unyansert bilde av konflikten.
Mener statsråden at slike ensidige og feilaktige premiss egner seg i eksamensoppgaver i skolen?
Begrunnelse
Nettsiden miff.no har publisert oppgaven og der blir elevene henvist til bildet av en grafitti-tegning av den britiske gatekunstneren Banksy og en SMS-tekst av den norske legen Mads Gilbert. I oppgaven er det flere feil, bl.a. at muren omringer Betlehem.
De andre oppgavene på eksamen handler om rettferdighet og særlig om barn som er på flukt. Den samlede fremstillingen gjør det etterlatte inntrykket enda sterkere, og ensidig i sin kritikk mot Israel. En norsk-israelsk elev sier i følge miff.no:
"Jeg følte meg tvunget til å skrive noe som absolutt ikke var sant".
Oslo kommunes kartlegging om rasisme og antisemittisme fra 2011 viste at nesten hver tiende elev i ungdomsskolen har opplevd negative hendelser på grunn av sin religion eller tro. Mens 3,5 pst. av elevene i Oslos ungdomsskoler opplever negative hendelser minst to–tre ganger månedlig pga. sin religiøse bakgrunn, er andelen blant jødiske barn hele 33, 3 pst.
Dette viser at skolen må bidra til å bekjempe hat mot religion og tro, og særlig for å bekjempe det som ser ut til å være et økende hat mot jøder.
Ensidig og unyansert kritikk mot staten Israel fører dessverre ofte også til kritikk og i verste fall også hat mot jøder.