Christian Tynning Bjørnø (A): Nylig offentliggjorde Røde Kors en befolkningsundersøkelse som viser at ungdoms kunnskap om internasjonale spørsmål, internasjonal humanitær rett og pågående væpnede konflikter er lav.
Er ministeren tilfreds med funnene i denne undersøkelsen, og hvilken rolle mener han skolen skal spille for å heve barn og unges kunnskap om disse temaene?
Begrunnelse
19. mai offentliggjorde Røde Kors en befolkningsundersøkelse med spesiell fokus på unges kunnskap om internasjonale spørsmål, menneskerettigheter og internasjonal humanitær rett. Undersøkelsen viser at kun halvparten av ungdommer mellom 13 og 18 år klarer å nevne minst 3 væpnede konflikter som pågår i dag. Unge mellom 13 og 18 år svarer i størst mulig grad "vet ikke" på spørsmål om hvem regler i krig er til for, hvem som har spesiell beskyttelse i krig, om det finnes våpen/handlinger som ikke bør benyttes i krig og om krig i andre land får konsekvenser for Norge. En stor del av de spurte svarer at de har fått minimal opplæring om eksempelvis regler i krig fra sin skolegang. Genèvekonvensjonene omhandler mange av disse forholdene. Norge har gjennom ratifisering av denne og tilleggsprotokoller forpliktet seg til å spre kunnskap om denne tematikken og konvensjonens innhold "videst mulig".