Oskar J. Grimstad (FrP): Fergestrekningene Halsa-Kanestraum og Molde-Vestnes i Møre og Romsdal opplever stor trafikkvekst, noe som blant annet medfører utfordringer knyttet til gjenstående biler på kaia og opphopning av trafikk som påvirker kjøremønster og trafikkflyt.
Hvordan vurderer statsråden mulighetene for å øke kapasiteten på disse viktige fergestrekningene, slik at antallet gjenstående biler kan reduseres på strekningene?
Begrunnelse
Sambandet Halsa-Kanestraum opplever i dag en trafikkøkning som er av de høyeste i Norge. Per april i år er veksten målt i antall pbe. (personbilenheter) på 13,9 %. Dette kommer oppå den store veksten på 12,9 % som man opplevde i 2013. På grunn av en allerede høy kapasitetsutnyttelse fører den store veksten til en sterk vekst i antall gjenstående biler. I 2014 vil opp under 25 000 biler stå igjen på kaia for å vente på neste avgang, dersom man ikke gjør noe med kapasiteten. Dette er utrolig mye på et slikt samband. Utfordringene blir større og større, både for privatreisende og næringsliv. Uforutsigbarheten blir stor knyttet til framføringstid for varer som skal fraktes inn og ut av regionen. Dette forsterkes også ved at trafikkøkningen er størst for tunge kjøretøy. Slik man vurderer situasjonen vil sommeren bli svært utfordrende for de reisende og de negative konsekvensene av manglende kapasitet er omfattende. På strekningen Molde-Vestnes er situasjonen noe tilsvarende, selv om relativ andel gjenstående er mindre enn Halsa. Hovedbekymringen på dette sambandet er i det korte bildet rettet mot stengningen av Fannefjordstunnelen som vil finnes sted fra oktober i år. Dette vil føre til en endring i kjøremønsteret som tilfører Molde-Vestnes betydelig trafikk i perioden med stengt tunnel. En av de store utfordringene med dette er kaifasilitetene i Molde som gjør at opphopning av trafikk er krevende, dette siden opphopningen av trafikk påvirker trafikkflyten i Molde sentrum. Den ordinære veksten i sambandet gjør at man også fra og med 2015 vil oppleve en sterkt voksende andel gjenstående, mange flere enn dagens nivå på 30 000 må belage seg på å vente på neste avgang. Dette er ingen god situasjon, og konsekvensene for næringslivet er selvsagt negative i form av høyere kostnader og en mer usikker fremaføring av varer. Også på dette sambandet er det tungtrafikken som øker mest.