Ketil Kjenseth (V): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at pasienten settes i sentrum og sørge for at ALS-pasienter møter rask og adekvat behandling uansett bosted?
Begrunnelse
TV2 kunne 18. mai fortelle om en kvinne som i mars fikk diagnosen amyotrofisk lateralsklerose (ALS). ALS er en alvorlig og uhelbredelig sykdom som fører til et gradvis tap av nerveceller. Mennesker med ALS vil oppleve at kroppen blir stadig svakere, og de vil etter hvert bli avhengig av hjelp fra omverden for å gjennomføre hverdagslige oppgaver som å kle seg, stelle seg eller spise. Evnen til å tenke, huske og forstå blir imidlertid ikke svekket hos de fleste med ALS, og sansene - syn, hørsel, lukt, smak eller evnen til å føle berøring – er intakt. Mennesker med ALS vil ha behov for ulike hjelpemidler, fra rullestol når musklene i bena svekkes til Rolltalk som lar pasienten kommunisere ved hjelp av en øyestyrt datamaskin. De kan også ha behov for fysioterapi, ergoterapi, logoped med mer. 50 prosent av pasienter med denne diagnosen lever dessverre ikke lenger enn to år. Tiden er knapp, og det er derfor ytterst viktig at mennesker som rammes av ALS får kontakt med helsevesenet umiddelbart etter diagnosen. Likevel opplever kvinnen og andre ALS-pasienter ved Ahus at de må vente i over tre måneder før de får den medisinske og tverrfaglige oppfølgingen de er avhengig av. I fjor stilte Høyres representant Sonja Irene Sjøli en interpellasjon til daværende helseminister Jonas Gahr Støre, hvor hun tok opp problemet med at hjelpen ALS-pasienter blir tilbudt varierer i forhold til hvor en bor. Fremdeles er det behov for større fleksibilitet i tjenestene og for en bedre koordinert innsats rundt disse pasientene i form av et stort tverrfaglig samarbeid bestående av ergoterapeut, fysioterapeut, klinisk ernæringsfysiolog, nevrolog, sosionom, sykepleier etc.