Eva Kristin Hansen (A): Mener forsvarsministeren at finansieringen for utbyggingen av Ørland Hovedflystasjon er tilstrekkelig og på plass når kunnskapen som nå har kommet gjennom konsekvensutredningene viser behov for flere avbøtende tiltak av forhold som Stortinget ikke var kjent med tidligere?
Begrunnelse
Stortinget vedtok 14. juni 2012 at Ørland Hovedflystasjon (ØHF) skal være Norges fremtidige kampflybase. Utbygging av kampflybasen er av stor sikkerhetsmessig betydning for Norge, og sammen med innkjøp av nye F-35 jagerfly er kampflybaseutbyggingen den største investeringen for Forsvaret i moderne tid.
Kampflybasen har vært ønsket velkommen av vertskommunen Ørland. Vedtaket om kampflybase ved ØHF gir Forsvarets tilstedeværelse på Ørland en lang tidshorisont. Ørland kommune har mål om å legge til rette for at etableringen blir positiv både for Forsvaret og for sivilsamfunnet. Kommunen har derfor rettet fokus mot samarbeid og samhandling mellom Forsvaret og sivilsamfunnet, og ønsket å organisere dette gjennom et felles utviklingsprogram der tiltak som bidrar til felles ønsket utvikling inngår. Dette i tillegg til konsekvensutredningenes identifiserte behov for avbøtende tiltak. I et langsiktig perspektiv vil dette gjøre det mulig å utvikle en mer attraktiv vertskapskommune som gir Forsvaret økte muligheter til å rekruttere den beste kompetanse og ønsket personell samtidig som det eksisterende gode forholdet mellom forsvaret og lokalsamfunnet videreføres.
Reguleringsplanen for Ørland hovedflystasjon med konsekvensutredninger peker på en rekke forhold som krever avbøtende tiltak. For å nevne noe viser konsekvensutredningene at F-35 har 10dB høyere lydnivå enn F-16, som blant annet fører til at en rekke husstander og gårdsbruk vil få tilbud om innløsning av eiendom. En barneskole som ligger ved hovedporten til basen vil måtte flyttes, og landbruksnæringen får utfordringer med tap av landbruksjord og usikkerhet knyttet til fremtidig husdyrdrift inne i støysonen. I tillegg pekes på trafikkvekst i anleggs- og driftsfasen med behov for trafikksikkerhetstiltak.
Da Stortinget vedtok å legge den nye kampflybasen til Ørland var ikke avbøtende tiltak, med unntak for Evenes, nevnt i saksdokumentene (Prop. 73 S, 2011-2012, «Et forsvar for vår tid»). I stortingsproposisjonen ble konsekvensene for det sivile samfunn med F-35 omtalt som «nokså sammenlignbare med det man hadde ved måling med F-16». Dermed ble det heller ikke lagt inn føringer for etablering av et utviklingsprogram mellom staten og Ørland kommune, slik tilfellet var da Regionfelt Østlandet ble etablert i Åmot kommune.
Stortinget har vedtatt stramme tidsrammer for planlegging og utbygging av kampflybasen. Forsvarsbygg har stramme budsjetter for planlegging og gjennomføring. Reguleringsplanens konsekvensvurderinger viser en rekke tiltak som må gjennomføres i lokalsamfunnet som følge av utbyggingen. Skal kommunen kunne vedta planen slik den nå foreligger, må det avklares finansiering av de avbøtende tiltakene.