Are Helseth (A): Etter en endring i opplæringsloven i 2006 har fylkeskommunene fått ansvaret for å oppfylle rettigheter etter opplæringsloven for pasienter som er innlagt på sykehus. Fylkeskommunene har valgt ulike organisatoriske løsninger når det gjelder logopedtilbud til voksne med språkvansker etter hjerneslag. Ved Sunnaas sykehus har man ikke lykkes å etablere en tilfredsstillende løsning, og kvaliteten på tilbudet har blitt redusert etter lovendringen.
Kan helse- og omsorgsministeren i samarbeid med kunnskapsministeren bidra til å sikre en best mulig organisering og gjennomføring av logopedtilbudet til voksne pasienter med afasi under sykehusopphold?
Begrunnelse
Nasjonal retningslinje for behandling og rehabilitering ved hjerneslag anbefaler at logopedtiltak for slagpasienter med språkvansker (afasi) bør "være av tilstrekkelig mengde og hyppighet (mer enn 5 t per uke)" og "igangsettes i akuttfasen". Intensiv innsats med språkopplæring ved afasi etter et hjerneslag gir best resultater. Brukerorganisasjonen mener det er for lite logopedressurser på sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner.
De anslagsvis mellom til enhver tid 5 000 og 10 000 afasirammede i Norge kan få logopedtilbud enten på bakgrunn av helselovgivningen eller etter lov om voksenopplæring § 4a. Denne todelte organiseringen skaper uklare ansvarsforhold og byråkratiske hindringer som resulterer i at pasientene ikke får språktrening under sykehusopphold i tråd med nasjonale retningslinjer.
Oppland fylkeskommune har sagt opp avtale med Sykehuset Innlandet om logopedtilbud (jf. skriftlig spørsmål nr. 15:1052 (2012-2013)). Ved Sunnaas sykehus, hvor det er innlagt ca. 500 pasienter med behov for logoped hvert år, har lovendringen fra 2006 ført til et dårligere logopedtilbud: pasientene må vente på tilbud fra Akershus fylkeskommune, får ikke tilbud i skolenes ferier og må bytte logoped underveis i oppholdet.
Det er mulig å organisere tilbudet enten i fylkeskommunen eller i spesialisthelsetjenesten etter avtale slik Hordaland fylkeskommune/Haukeland Universitetssykehus og Sør-Trøndelag fylkeskommune/ St. Olav Universitetssykehus har gjort. Akershus fylkeskommune tolker imidlertid regelverket slik at fylkeskommunen for hver enkelt pasient må foreta en selvstendig rettighetsvurdering opp mot opplæringsloven, selv om legespesialist ved landets fremste rehabiliteringssykehus (Sunnaas sykehus) allerede har gjort den faglige vurderingen med utgangspunkt i pasientrettighetsloven. Prosessen forsinker behandlingsstart og resultatet er et svakere tilbud for pasientene. En løsning tilsvarende Hordaland og Sør-Trøndelag vil gi mennesker med afasi et bedre og raskere tilbud og samtidig føre til en bedre utnyttelse av samfunnets ressurser.