Eirin Sund (A): Hvordan kan det sikres at syklister fortsatt kan ferdes langs strekninger der ferjesamband legges ned og erstattes av undersjøiske tunneler?
Begrunnelse
De neste åra skal det bygges en rekke nye undersjøiske tunneler langs kysten, blant annet ved utbyggingen av ferjefri E39. Etter forskrift til Lov om vegar (veglova) 21. juni 1963 nr. 23 § 13, skal det ved planlegging og utbygging av vegnettet fastlegges hvordan gang- og sykkeltrafikken skal avvikles.
Det er ønskelig at flere tar i bruk sykkel, og i Nasjonal transportplan 2014-2023 ligger en målsetting om at sykkelandelen i Norge skal økes fra dagens 4 prosent til 8 prosent innen utgangen av planperioden. Det stilles derfor spørsmål ved hvordan veglovas § 13 følges opp for syklister, ved at det fysisk legges til rette for at sykkel fortsatt kan være et attraktivt framkomstmiddel på strekninger der ferjesamband legges ned og erstattes av undersjøiske tunneler. Sykkeltransport ved fjordkrysninger er også nødvendig for å kunne ivareta sykkelturisme langs kysten.