Gry-Anette Rekanes Amundsen (FrP): Tror statsråden det er noen muligheter for at staten kan være positiv samarbeidspartner for å finne en løsning på utfordringen knyttet til rv 36 og fv. 359, eller vil det, etter statsrådens fortolkning av regjeringsplattformen, være rom for å finansiere "Lannaveien " med bompenger?
Begrunnelse
25.02.2014 vedtok Telemark Fylkesting, at Rv 36 Slåttekås - Årnes skal utbedres og finansieres ved bompenger.
Det er vist til i rapport fra Statens Vegvesen at det forventes en avvisning av trafikken på ca. 20 % beregnet til 800 kjt/d.
Alternativ kjørerute vil da være fv. 359 Lannaveien. Dette er en fylkesvei som er smal, har dårlig grunn og har store trafikksikkerhetsutfordringer ved seg.
Det er grunn til å tro at avvisningen av trafikk over Lannaveien vil starte allerede i anleggsperioden.
I følge Statens Vegvesen sine tall vil det, etter bompengeinnkrevingen starter, være mer trafikk på denne fylkesveien enn det er på Rv 36.
Det er et ferdig prosjektert bruprosjekt som vil løse utfordringene på Lannaveien. Dette har en kostnad på ca. 210 millioner men er ikke så langt finansiert.
Nome kommune har behandlet muligheter for bompengefinansiering av denne parsellen tidligere, men kommet til at kostnadene ved bompengeinnkrevingen vil bli uforholdsmessig høy. I tillegg vil denne bommen dele kommunen i to, der den ene delen av kommunen må passere bommen for å komme til kommunale tjenester som lege, sykehjem osv.
De siste beregninger fra statens vegvesen viser at med 50 % bompenger over 15 år vil bilistene betale 282 mill for å finansiere 105 Mill "vegkroner."
Dette viser at hvis dette enkeltprosjektet skal finansieres ved bompenger vil det ha uforholdsmessig høye innkrevingskostnader.