Sverre Myrli (A): Hvilke konkrete planer foreligger for Kongsvingerbanen, er det aktuelt å starte med å bygge flere kryssingsspor som etterhvert kan bli en del av sammenhengende dobbeltspor og kunne det vært aktuelt å bygge ut dobbeltspor på strekningen Lillestrøm-Årnes først?
Begrunnelse
Kongsvingerbanen er en viktig jernbanestrekning som knytter Sør-Hedmark/Glåmdal med Romerike og Oslo. Den er også viktig som forbindelse mellom hovedstedene Oslo og Stockholm.
Heldigvis ble togtrafikken mellom Oslo og Stockholm startet opp igjen i 2007, etter at den en tid hadde ligget nede. Likevel er togforbindelsen langt fra god nok til at tog er noe reelt alternativt til fly mellom de to hovedstedene. Målet må være å kjøre tog Oslo-Stockholm på tre timer, Oslo-Kongsvinger på godt under en time og Oslo-Årnes på en halvtime.
Det er skjedd en del utbedringer på Kongsvingerbanen de siste årene. Likevel trengs det betydelig mer innsats - blant annet nye kryssingsspor og lengre plattformer. Det trengs også betydelig flere innfartsparkeringsplasser ved banens stasjoner og holdeplasser. På sikt må målet være å få dobbeltspor på hele strekningen Lillestrøm-Kongsvinger.
Samferdselsdepartementet har meddelt offentligheten at de har hatt kontakt med svenske samferdselsmyndigheter for å se nærmere på forbindelsen Oslo-Kongsvinger-Karlstad-Stockholm. Det lover bra.