Terje Breivik (V): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Nav og rettsapparatet blir utstyrt med reelle sanksjonsmuligheter overfor foreldre som bedriver bevisst samværssabotasje, og kjenner statsråden til hvor ofte det forekommer at bostedsforeldre blir ilagt tvangsbot ved samværssabotasje?
Begrunnelse
Undertegnede er blitt kontaktet av en far som av barnets mor nektes det samvær som barnet og faren har krav på iht. rettslig forlik.
Ved samlivsbrudd følger det av barneloven § 43 at begge foreldre har et gjensidig ansvar for at samværsretten blir oppfylt. Når bostedsforelderen i strid med rettsforlik eller dom nekter samværsforelderen det samvær som denne har krav på, er eneste sanksjonsmulighet ileggelse av tvangsbot i medhold av barneloven § 65. Det ligger meg bekjent ingen automatikk i at ileggelse av tvangsbot blir iverksatt. Samværsforelderen må selv iverksette en lang prosess hvor bostedsforelderen må stevnes inn for retten. For mange er dette en svært ressurskrevende og vanskelig prosess. Norge har fått kritikk fra Commision on European Family Law for at det ikke finnes reelle sanksjoner ved samværssabotasje.
At samværsforelderen gjennom lov er forpliktet ovenfor bostedsforelderen til innbetaling av økt bidrag på tross av at samværsforelderen blir nektet samvær på usaklig grunnlag i strid med rettsforlik eller dom, kan skape
mistillit overfor rettsapparatet, fordi dette bryter med den allmenne rettsoppfatning.
Regjeringspartiene har tidligere gitt klare signaler om å styrke fedres rettsstilling i forhold til egne barn etter samlivsbrudd, og daværende stortingsrepresentant Solveig Horne stilte et nesten likelydende spørsmål til daværende barne-, likestillings- og inkluderingsministeren Audun Lysbakken i november 2011.