Rigmor Andersen Eide (KrF): Når planlegger klima- og miljøvernministeren å fremme en sak for Stortinget om endring av lov om motorferdsel i utmark, og hvilken rolle er forsøket som nå er igangsatt ment å ha i lovendringsprosessen?
Begrunnelse
I Sundvolden-plattformen skriver regjeringen at den vil la kommunene forvalte motorisert ferdsel i utmark, noe som forutsetter en endring av lov om motorferdsel i utmark. 3. desember sendte departementet ut invitasjon til alle kommuner som har meldt interesse, 105 i tallet, om å delta i en forsøksordning med adgang for kommunene til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven. Forsøket er ment å vare i perioden 2014-2018, altså utover inneværende stortingsperiode, og skal i følge forskriften som er sendt ut til kommunene evalueres.
Formålet med forsøket er ifølge den samme forskriften som følger:
§ 1 Formål
Forskriften skal gi grunnlag for å undersøke virkningene av at kommunene gis myndighet til å etablere snøscooterløyper i snødekt utmark og på islagte vassdrag for
a) naturmangfold, friluftsliv og folkehelse
b) kommunens praktisering av tillatelses- og dispensasjonsbestemmelsene i lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag med forskrifter
c) lokal næringsvirksomhet, herunder leiekjøring.
Forskriften skal sikre en helhetlig vurdering av berørte interesser når slike løyper etableres.
Dersom det allerede er igangsatt en prosess med endring av lov om motorferdsel i utmark i tråd med regjeringsplattformen synes det lite hensiktsmessig å gjennomføre forsøket.