Borghild Tenden (V): Kan statsråden redegjøre for status i arbeidet med å styrke entreprenørskap i lærerutdanningene, hvilken rolle statsrådens departement har i dette arbeidet, samt hvilke tiltak regjeringen ønsker å innføre i denne forbindelse?
Begrunnelse
Undertegnede viser til at behovet for å omsette evnen til å omsette kunnskap og teknologi til levedyktige virksomheter og arbeidsplasser også innebærer at entreprenørskap tillegges vekt i lærerutdanningen.
Bakgrunnen for dette spørsmålet er at bl.a. statsråd Giske uttalte på NHO årskonferanse at «Entreprenørskap skal inn i lærerutdanningen». Dette er noe NHO har jobbet for lenge, og det er nå inne i forskriftene for lærerutdanningen.
Undertegnede viser til handlingsplanen “Entreprenørskap i utdanningen - fra grunnskole til høyere utdanning 2009-2014” har som målsetting å øke kvaliteten og omfanget av entreprenørskapsopplæring på alle nivåer og fagområder i utdanningssystemet. I tillegg er entreprenørskap vektlagt i Kunnskapsløftet, og en samlet Kirke, - utdannings- og forskningskomite har på Stortinget bl.a. uttrykt at det er «viktig at lærerutdanningen vektlegger entreprenørskap og forbereder studentene på dette», jf. Innst. S. nr. 185 (2008–2009).