Ketil Solvik-Olsen (FrP): Jeg viser til at representanter for Finansdepartementet har vært i møter med representanter for Hercules Capital, samt tilhørende korrespondanse. Forholdet gjelder ligningen for 2007, der ligningsmyndighetene forsøker å gjeninnføre prinsippet om tvangslønn.
Er Finansdepartementets prosedyre i denne saken representativ for departementets generelle praksis, og mener i så fall finansministeren dette er en forsvarlig saksbehandling, sett hen til generelle prinsipper om god forvaltningsskikk?
Begrunnelse
Det fremgår av korrespondanse med Herkules Capital at selskapet hadde et møte med Finansdepartementet v/ statssekretær Singsaas i mars 2012 og v/ statssekretær Schjerva i mai 2012, hvor selskapet søkte en avklaring av skattemessige forhold knyttet til deres bransje. Selskapet fikk løfte om at departementet skulle se på saken og komme tilbake. Det fremgår videre at selskapets rådgiver sendte en henvendelse til Finansdepartementet i juni 2012, med anmodning om departementets syn på konkrete skattemessige problemstillinger knyttet til aktive eiere. Etter å ha hatt saken liggende i over ett år besluttet Finansdepartementet den 29. mai å oversende henvendelsen til Skattedirektoratet for oppfølgning, til tross for at det var departementets vurdering det ble anmodet om. Skattedirektoratets syn er allerede kjent gjennom tidligere uttalelse.
Da brevet fra Herkules Capital ble sendt til Finansdepartementet 3. mai 2013, hadde det gått mer enn ett år fra ovennevnte møter og fra henvendelsen fra selskapets rådgivere, uten at departementet hadde respondert. Videre er det nå gått mer enn ett år siden selskapets rådgiver anmodet departementet om deres vurdering av konkrete problemstillinger knyttet til aktive eiere. Hittil har verken departementet eller Skattedirektoratet uttalt seg om disse konkrete problemsstillinger.
Det er ligningen for året 2007 vi snakker om. Nå er vi halvveis i 2013 uten at Finansdepartementet har medvirket til en tilfredsstillende avklaring. Den lange saksbehandlingstiden er ekstra vanskelig å forstå fordi ligningsmyndighetene ønsker å gjeninnføre tvangslønn.
Stortinget forutsatte at tvangslønn forsvant med skattereformen i 2004 i og med at beskatningen av kapital og lønn ble tilnærmet lik.
Jeg ber Finansdepartementet avklare om dette er en form for saksbehandling som er representativ for departementets generelle praksis, og i så fall om departementet mener at dette er en forsvarlig saksbehandling, sett hen til generelle prinsipper om god forvaltningsskikk.