Øyvind Vaksdal (FrP): Mener statsråden at hørselshemmede elever får den opplæringen de har krav på etter opplæringsloven?
Begrunnelse
Etter opplæringsloven har elever rett til tilrettelagt og tilpasset opplæring. Dersom de ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har de rett til spesialundervisning.
Foreldrene til et hørselshemmet barn kjempet i 12 år for at datteren skulle få en tilpasset og likeverdig undervisning som andre barn på skolen. Allerede i første klasse var det kjent at eleven hadde nedsatt hørsel uten at noe ble gjort. Klager til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag førte i første omgang ikke frem blant annet fordi de sakkyndige ikke tilrådde spesialundervisning men i stedet tilrettelegging innenfor den ordinære undervisningen. Problemet var at skolebyggene ikke er tilpasset disse elevene og lærerne manglet den nødvendige fagkunnskapen til å undervise denne gruppen. Eleven hadde som følge av dette dårligere læringsutbytte enn andre elever. Først i syvende klasse fikk eleven tilbud om spesialundervisning i enkelte fag. Det var da for sent til å rette opp skadene som var skjedd. På grunn av mangel på tilrettelegging har hun vært kronisk utmattet i flere år og blant annet fått diagnosen ME. Foreldrene har gjennom hele skoletiden opplevd å ikke bli tatt på alvor.
Fordi vedtakene har tidsbegrenset gyldighet vil klager til fylkesmannen og Sivilombudsmannen ha begrenset betydning i saker som gjelder avsluttede forhold. Dette fører til at foreldrene føler seg rettsløse overfor undervisningsmyndighetene.