John Thune (KrF): Hvordan vil statsråden sikre at overskuddsmasser fra bygging av Follobanen benyttes på en best mulig samfunnsnyttig måte uten store trafikale problemer ved transport til valgt mottaker?
Begrunnelse
Follobanetunnelen vil være det største enkeltprosjektet i realisering av IC Oslo-Halden, og det er et mål å velge gode miljøløsninger i alle faser av utbyggingen.
I 2012 ble det lyst ut på DOFFIN (www.doffin.no) mulige tilbydere for mottak av overskuddsmasser fra tunnelbyggingen, i størrelsesorden masser på 10-11 mill. tonn. Det er gjort kjent i media at det har vært flere store og små interessenter i bildet som mulige mottakere, herunder Oslo havn og Moss havn. Moss Havn har tilkjennegitt et stort byutviklingsprosjekt i Moss sentrum som skal kunne vitalisere både havna og sentrumsområdene rundt på en samfunnsnyttig måte. Transport skal i stor grad kunne gå på sjø til Moss. Prosjektet i Oslo med ny øy i Bunnefjorden synes å være skrinlagt.