Anne Marit Bjørnflaten (A): Går statsråden god for de beregninger som er oppgitt, og hvordan vil de løsninger som presenteres påvirke muligheten for bompengefinansiering?
Begrunnelse
I følge et oppslag i avisa "Nordlys" onsdag 24. april, lanserer Høyre en veipakke for Tromsø som omfatter ny trase for E8 gjennom Ramfjorden, tunnel gjennom Tromsdalstinden, ny forbindelse mellom Tromsøya og Kvaløya, og ny fergefri forbindelse over Ulsfjorden. Høyres leder, Erna Solberg, anslår at pakken vil koste om lag fem milliarder kroner. Deler av pakken, om lag tre milliarder kroner, skal finansieres ved hjelp av bompenger. Det legges opp til at E8 ikke skal bompengefinansieres. Det legges videre opp til at man kan velge å unngå bompengefinansiering, hvis man ikke benytter seg av Tindtunellen, eller kjører over Sandnessundbrua i stedet for å kjøre ny tunnel.