Harald T. Nesvik (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å sikre en enhetlig praktisering av regelverket knyttet til bruk av los for passasjerfartøy, og gi sjøfolk med farledsbevis automatisk dispensasjon fra losplikt frem til 1.januar 2014?
Begrunnelse
Det følger av Forskrift 7.desember 2010 nr. 1588 om endring i forskrift om plikt til å bruke los i norske farvann, at fartøy som ikke var lospliktig etter Forskrift 23.desember 1994 nr. 1129 om plikt til å bruke los i norske farvann, men som blir lospliktig etter forskriftsendringen, må oppfylle forskriftens krav til å bruke los eller benytte farledsbevis innen 1. januar 2013. For fiskefartøy og passasjerfartøy er fristen 1.januar 2014.
Alle ønsker vi loser, men denne yrkesgruppen må anses som spesialister på sitt fagfelt og benyttes i de situasjonene som er ekstra utfordrende sikkerhetsmessig langs kysten. De bør ikke benyttes til såkalt ”rutetrafikk”.
Regjeringens ambisjon om mer gods fra land til sjø, vil kreve en mer effektiv og kanskje også en annen type skip (ev. større skip) enn tidligere om det skal være kostnadsbesparende for kunden. Da må det være ønskelig at det om bord disse skipene finnes flest mulig offiserer med farledsbevis og stor kjennskap til farledene. Dette vil både være et tiltak for å øke sikkerheten, samt et godt tiltak for å bevare norske sjøfolk om bord. Dersom en går over til losplikt for alle skip over den lengdegrensen som nå er satt, vil dette kreve flere loser i framtiden. Hvor skal disse rekrutteres fra når det ikke lengre finnes norske offiserer med kysterfaring i nærskipsfarten.