Ida Marie Holen (FrP): Regjeringspartiene stritter imot nye finansieringsløsninger når det gjelder veibygging, for eksempel uttalte samferdselsministeren nylig til ABC nyheter at «vi kan verkene ops'e oss ut eller bevilge store statlige midler utenfor handlingsregelen. Det er forsøk på å trikse fram friske penger til vei».
Hva er bakgrunnen for at regjeringen i strid med dette synet på handlingsregelen nå går inn for økt bruk av prosjektfinansiering i Nasjonal Transportplan?
Begrunnelse
Fremskrittspartiet er positiv til prosjektfinansiering, fordi man kan bygge vei- og jernbane langt mer effektivt hvis man bygger lange sammenhengende strekninger av gangen uten å være avhengig av de årlige statsbudsjettene. Fremskrittspartiet vil derfor finansiere samfunnsøkonomisk lønnsomme vei og jernbaneprosjekter gjennom statlige infrastrukturselskaper. Riksvei SF skal investere i nye samfunnsøkonomisk lønnsomme riksveiprosjekter og Jernbane SF skal investere i nye samfunnsøkonomisk lønnsomme jernbaneprosjekter. Dette prinsippet brukes allerede innen norsk luftfart, der statseide Avinor eier 46 norske flyplasser. Prinsippet brukes også av Statnett som eier det norske kraftnettet. Fordelen med infrastrukturselskaper som Avinor og Statnett er at de kan bygge ut infrastruktur uavhengig av de årlige statsbudsjettene. Dette gjør det mulig å bygge ut store sammenhengende prosjekter, og selskapene kan også lånefinansiere sine investeringer.