Borghild Tenden (V): Vil statsråden foreta seg noe i anledning nedleggelse av Nord-Norge-linjen, enten at dagsens skip «Tege» blir oppgradert og kan fortsette trafikken noen år til, eller bidra til en løsning i felleskap med flere transportører og staten slik at et nytt skip kan kontraheres?
Begrunnelse
Et av de raskeste og kanskje mest miljøvennlige transportalternativene finner vi i bane-båt kombinasjonen på Nord-Norge-linjen. Her transporteres containerlaster med tog over Nordlandsbanen og videre på båt ut fra Bodø til fem forskjellige havner i Nord-Norge. Årlig transporteres 13 000 containere. Dette tilsvarer 6 000 vogntog som ellers ville ha belastet våre veier. Lasten utgjør 1/3 av trafikken på Nordlandsbanen. Godsselskapet Tollpost Globe vurderer å legge ned all godstrafikk med båt fra Bodø og nordover fra 1. oktober i år. Dette vil medføre om lag 6000 ekstra vogntog på allerede tungt belastede veier. Alle disse veiene er ikke dimensjonert for mer trafikk pr dags dato. Den såkalte Nord-Norge-linjen regnes som den raskeste og mest miljøvennlige transportløsningen i landsdelen. Den er basert på denne lastebåten. Regiondirektør Nord i Tollpost Globe AS, Jon Kenneth Selven, sier de ikke har råd til å opprettholde dagens fraktebåt i drift. En ideell løsning hadde vært hvis flere kunne knyttet seg til en løsning med båt langs kysten, slik det gjøres på tog. For Tollpost alene blir det for dyrt.