Ivar Kristiansen (H): Rana Kommune og Mo i Rana Havn KF har et akutt behov for å få utdypet havnefasiliteter som kan ta i mot skip som krever større dybde. Problemet er akutt, bl.a. i og med at store transportlaster til Rana i forbindelse med oljeaktiviteter i Norskehavet må omlastes i større havner i Europa, noe som er lite effektivt og fordyrende.
Hvordan kan statsråden bidra til at utdyping av Rana Havn kan fremskyndes slik at havna kan fremstå som meget effektiv bl.a. ifm. de betydelige aktivitetsøkningene på sokkelen utenfor Helgeland?
Begrunnelse
Siste eksempel som er dukket opp som illustrerer det akutte behovet for utdyping av Mo i Rana Havn, er skipningen av rør for WASCO som skjer fra fjerne Østen på store skip på rundt 50 000 DWT. Per i dag kan denne båtstørrelsen ikke anløpe lossekaiene i Mo i Rana grunnet dybdeforholdene. Rana Industriterminal har i dag 8 meters dybde ved egen kai, en dybde som man ikke kan øke ved dette kaiavsnitt. Løsningen på dette for WASCO, er at store skipet må losse sin last i en større europeisk havn, og at lasten fraktes til Mo i Rana på mindre skip. En slik omlasting blir meget kostbar og svekker effektiviteten.
I Mo i Rana er Toraneskaia I og II samt RO-anlegg i 2001/2 utbygget til et moderne kaiavsnitt, tilknyttet CargoNets jernbaneterminal i bakområdet. Den utbygde kaia har en dybde ved kai på 8 meter, denne dybden kan økes til 14 meter eller mer om nødvendig. I tillegg til alt dette prosjekterte man en dypvannskai på vestenden, med en dybde på 23 meter som nå kan realiseres.
Det nylig avholdte Kystseminar 2013 handlet mye om NTP 2014 – 2023. Rana kommune og Mo i Rana Havn KF har uttrykt at de er fornøyd med at Kystverket har pekt ut et prosjekt i Mo i Rana havn mht. utdyping.
At utdypingen først kommer i siste periode av nevnte NTP er ikke tilfredsstillende i og med at betydelig økt aktivitet og endring i fartøystørrelse krever akutte tiltak.