Vigdis Giltun (FrP): Når det legges inn krav om alkolås på kjøretøy i anbudskriteriene er det viktig å sikre funksjonalitet, driftssikkerhet og personvernsikkerhet for yrkessjåfører og andre som skal bruke kjøretøyer med alkolås. Feil utslag kan få store konsekvenser enten utslaget er i positiv eller negativ retning.
Vil statsråden sørge for at CENELECs standarder for alkolås blir gjort gjeldende for norske kjøretøyer hvor alkolås monteres, og når vil det skje?
Begrunnelse
Nordisk råd har anbefalt å innføre alkolås for yrkessjåfører i de nordiske land, Færøyene, Grønland og Åland samt for personer som er dømt for promillekjøring og utrede en innføring av alkolås i alle typer kjøretøyer som et alkoholpolitisk tiltak. Finland, Frankrike, Sverige, har allerede innført krav om at alkolås skal sertifiseres i henhold til kravene i CENELEC-standardene. Etter hva jeg er gjort kjent med har Norge et alkolåsprogram for promillekjørere under utvikling. Flere fylkeskommuner stiller nå krav om alkolås i skolebusser, og transportkjøpere som oljeselskaper og andre krever at transportører har alkolås i aktuelle transportkjøretøyer. Det er viktig at alkolåsbruk ikke medfører funksjonalitetsproblemer, eller utsetter yrkessjåfører for arbeidsrettslige og økonomiske vilkårligheter på grunn av alkolås som ikke holder de kvalitetskrav som er nedfelt i standardene. Gjennom EØS-avtalen er Norge pålagt å innføre kravene i CENELEC-standarder.
De fleste andre lands veimyndigheter har deltatt i CENELEC-arbeidet med standarder og retningslinjer for alkolåsbruk.
Vegdirektoratet i Norge har så langt ikke prioritert å ta del i dette viktige, internasjonale standardiseringsarbeidet for alkolås.