Ib Thomsen (FrP): Når vil kunnskapsministeren sørge for at utfordringene knyttet til barn og unges økende gjeld tas på alvor av skolen, slik at personlig økonomi i større grad blir gjenstand for undervisning?
Begrunnelse
Spørsmålsstilleren vil bl.a. vise til Budstikka 21. februar d.å., hvor det fremkommer at norsk ungdom hadde en inkassogjeld på over 1 milliard kroner ved utgangen av 2011. Spørsmålsstiller mener det er bekymringsfullt dersom unge lokkes til å benytte seg av "lettvinte penger", som på sikt viser seg å bli svært kostbare. Kredittkort, forbrukslån osv. er tjenester som har sin nytteverdi når de brukes med fornuft, og spørsmålsstiller mener derfor det ikke bør være noe mål å ramme finansbransjen med unødige restriksjoner.
Her er det altså svært viktig å appellere til hvert enkelt menneskes egenansvar mht. privatøkonomi. Det er derfor utfordrende når det i dag ikke er noen innføring i privatøkonomi i skoleverket. Her ville man nådd alle elevene uavhengig av de foresattes evne og vilje til å lære opp barna i privatøkonomi. Samtidig er kjøpepresset for mange stort. Derfor står mange voksne og unge relativt forsvarsløse overfor fristende tilbud om lån og kreditt. Konsekvensen av å akseptere tilbudene og senere havne i inkassogjeld kan bli ødeleggende for mange ungdommer senere i livet, og kan til syvende og sist spores tilbake til naivitet og mangelfull forståelse for hva slike tjenester innebærer.
Mange lærere er oppgitt over den manglende undervisningen som i dag gis i dette sentrale området. Det er avsatt godt med tid og ressurser til annen livskunnskap, men dette området har man elegant oversett. I en artikkel om emnet svarte en lærer: ”Nå har jeg undervist i 30 år, og jeg må si at nivået har gått ned. I pensumboken i samfunnsfag er det 16 sider om personlig økonomi og bare fire linjer om kredittkort”.
Myndighetene ser ut til å overlate dette viktige området til private selskap, gjerne ulike banker og forsikringsselskaper. Dette er i beste fall en pussig ansvarsplassering.
Det er viktig å kunne skille mellom å være glad i penger og det å ha respekt for penger. Det er også viktig at man tidlig lærer seg godt pengevett og ser farene som uforsvarlig pengebruk og gjeldsopptak kan medføre. Spørsmålsstiller legger ikke skjul på at han mener privatøkonomi bør inn i norsk skolepensum. Om dette best ivaretas ved et eget fag eller om det bør inngå som delelementer i eksisterende fag, overlates til fagpersonell og gode pedagoger å avgjøre. Imidlertid er det viktig at ungdom tidlig får god kompetanse på privatøkonomi, også dem som ikke har ressurssterke foresatte som kan gi denne kompetansen uavhengig av skoleverket.