Ivar Kristiansen (H): Også i år rapporteres det om et betydelig antall togpåkjørsler av rein og elg. Dyretragediene har vært og er meget omfattende. Særlig er dette merkbart på Nordlandsbanen. Det tar lang tid å reise viltgjerder. Ny teknologi kan se ut til å bli løsningen, bl.a. utvikling av en pilotvogn som kan vise seg å bli en effektiv og rimelig løsning for å hindre dyrepåkjørsler.
Vil statsråden ta initiativ som kan bidra til å redusere dyrepåkjørslene, og vil hun støtte utvikling av ny teknologi som bl.a. pilotvogn for å avbøte problemene?
Begrunnelse
Det viser seg at det tar lang tid å reise viltgjerder. Disse ser heller ikke ut til å løse problemene med dyrepåkjørsler på jernbanen. I tillegg er reising av viltgjerder svært kostbart.
Et raskt kostnadsoverslag viser at et viltgjerde som dekker HALVE Nordlandsbanen vil ha en kostnad på rundt kr. 650 mill. Da er ikke vedlikehold, topografi, prisøkning og gjennomførbarhet tatt med i beregningen. Det samme gjelder forholdet om gjerde i det hele tatt virker etter store nedbørsmengder, noe som ikke er uvanlig på fjelloverganger og i områdene de fleste tragedier oppstår.
Det utspiller seg ekstreme dyretragedier foran toget som koster samfunnet store summer hvert år. I tillegg kommer den psykiske påkjenningen til togpersonal og kommunens fallviltgruppe.
Dette problemet ser nå ut til bare å kunne løses ved innovativ utvikling.
Pilotvogn er ei høgteknologisk selvstendig vogn som kan hindre alle typer viltpåkjørsler, og kan hindre at tog kjører inn i ras eller andre tog.
En pilotvogn vil kunne hindre dyretragedier på jernbanen som koster samfunnet enorme summer hvert år.