Ivar Kristiansen (H): Det er 40 år siden et av Forsvarets Twin Otter fly krasjet i et fjell utenfor Harstad med det tragiske utfall at alle ombord i flyet omkom. I ettertid har Forsvaret og departementet erkjent at de visste at piloten som førte flyet var beruset og at han i lang tid hadde slitt med alkoholproblemer.
Er det ikke nå på tide at staten påtar seg et erstatningsansvar overfor de etterlatte slik staten har gjort i andre tilfeller som eksempelvis Kings Bay-ulykken og 22. juli-tragedien, og vil statsråden nå ta et slikt initiativ?
Begrunnelse
Ny informasjon og oppmerksomhet rundt Grytøya-ulykken dukker stadig opp. 40 år etter at en Twin Otter fra Forsvarets krasjet i en fjellvegg utenfor Harstad, med 17 mennesker om bord og en beruset flyver bak spakene.
Etter en NRK dokumentar om ulykken beklaget forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen ulykken og omstendighetene rundt denne, men valgte likevel ikke å ta et oppgjør med prosessen de etterlatte har vært utsatt for, samt peke ut veien mot rettferdig avslutning og erstatning til de etterlatte. Forsvaret og staten har over flere ti-år fordekt sannheten og omstendighetene rundt ulykken og har samtidig valgt å kjøre saken mot de etterlatte som mistet sine kjære i ulykken, i det norske rettssystem. Det på tross av sakens faktum:
- Piloten som førte flyet var beruset.
- Pilotens alkoholproblem var godt kjent for Luftforsvarets ledelse, lenge før ulykken.
- Forsvaret lot likevel piloten fortsette å fly.
- Forsvaret hemmeligstemplet rapporten med disse fakta i 33 år - til 2005.
- Da rapporten ble kjent, førte ikke innholdet i den til erstatninger for de etterlatte, derimot til at Staten kjempet mot de etterlatte i to rettsinstanser for å slippe unna ansvaret.
I rettssakene kom det frem at det var velkjent helt opp til toppledelsen på hovedflystasjon at fartøysjefen hadde et alkoholproblem. Flyveren hadde fått flere advarsler, muntlige og skriftlige. Likevel fikk han to ganger forlenget sin beordring som skvadronssjef. I en tjenesteuttalelse fra hans nærmeste overordnede ble flyveren i 1970 foreslått beordret til stabstjeneste, på grunn av alkoholmisbruket. Forslaget fikk ikke gehør hos sjefen for hovedflystasjon og kommandøren for luftstridskreftene i Nord-Norge. De 17 etterlatte familiene lidde et uerstattelig og unødvendig tap som følge av ulykken. Er det ikke på tide at staten nå påtar seg et moralsk ansvar i saken og sørger for en rimelig erstatning til etterlatte slik etterlatte i andre og sammenlignbare saker har oppnådd.