Roald Aga Haug (A): Kva syn har Statsråden på kartleggingsverktyet Brukarplan sine funn, der tradisjonelle industrikommunar og mindre kommunar med nedgang i folketalet har størst rusprevalens, og koreis kan Statsråden sjå at desse funna kan koplast til større satsingar tiltaks og forskingsmessig i belasta kommunar som Sauda og Odda, frå myndigheitene og helseføretaka si side?
Begrunnelse
Industrisamfunna Sauda og Odda har gjennom dei siste åra gjort gode satsingar på rusfeltet. Vidare har nye tiltak og fleire tilsette medført historiske positive forbetringar i arbeidet med rusproblematikken lokalt. Særleg i 2012 etter målretta satsing ser ein klar nedgang i antall registrerte med rusproblematikk i Brukarplan. Kommunane ligg likevel på toppen av statistikken knytt til omfang av rusproblematikk. Større byar ligg langt lågare. Kartlegginga er rekna å vera representativ. Dersom rusproblematikk er eitt storbyproblem slik det tidvis vert hevda, må det dermed vera eitt problem som ikkje er kjent i dei kommunale tenestene. Og ikkje dokumentert i kartlegginga. Brukarplanverktyet vert nytta av 49 kommunar i Noreg. Verktyet er tilgjengeleg for alle landets kommunar. På brukarplankonferansen på Gardermoen i 2012 opplyste representanten frå Helsedirektoratet at Brukarplan var det beste verktyet for måling av rusførekomst vi har. I Helse Fonna er ei rekke kommunar med i kartleggingane. Kommunane Odda og Sauda har over fleire år hatt klart høgast rusprevalens i registreringane. T.d. hadde Odda dobbel så høg prevalens som Haugesund kommune i 2011 (2,39 % mot 1,20 %). Stavanger, Sandnes og Bydel Østensjø med klart lågare prevalens enn Haugesund. I 2012 ligg framleis Odda på topp (2,03 %) sjølv om mykje positivt har skjedd. Kommunane har nytt godt av "Rusløftet." Blitt tilkjent prosjektstillingar frå Helsedirektoratet 2009-2012 (Odda) og no implementert stillingar og arbeid i kommunal drift. Rusproblematikken for personane i statistikken er like tung og alvorleg i små kommunar som store bykommunar. Tradisjonelle industrisamfunn som Sauda og Odda burde fagleg sett vera interessante å forska nærare på i ljos av desse tala. Samt frå spesialisthelsetenesta prøva ut vesentlege tiltak for å handtera dei ekstraordinære resultata i Brukarplan. Sauda fekk i 2006 stor merksemd for å scora høgast på prevalens i brukarplanstatistikken. Odda fekk stor mediamerksemd i 2009 over å ha klart størst rusproblematikk i høve folketal. Samt at kommunane hadde svært tung problematikk og nyttegjorde seg lite av tiltak i spesialisthelsetenesta. Sidan 2009 har store ressursar blitt brukt på å bygga opp kommunale tiltak i Odda. Tiltak i spesialisthelsetenesta som t.d. LAR er no langt meir brukt. Samt at kommunen har auka aktivitetstiltak, bustadsosial oppfølging og heilskapleg oppfølging vesentleg. Samstundes er innsatsen frå Helseføretaket og spesialisthelsetenesta redusert i Odda i same periode. Blant anna ved at 7 døgnspost er redusert til 5 døgnspost og nedgang i antall tilsette i Odda. Reiseavstand er alternativt til Haugesund, 2 timar med bil. Samstundes er antall statlege stillingar i NAV redusert sterkt same perioden. No står også reduksjonar ved Valen Sjukehus i fare for å skapa ei langt dårlegare dekning av Hardanger og Odda innan rus og psykiatri. Med bakgrunn i funna kunne det vera fagleg interessant, så vel som av helseomsyn, og gjennomføra ei særleg satsing på bearbeiding og vidare forsking i dei spesifikke rusmiddelfunna i samfunna Sauda og Odda. Gjerne gjennom eigne spesifikke prosjekt eller fellesprosjekt i desse industrisamfunna. Som på grunn av statusen bør kunna gje ny kunnskap på rusfeltet. Samt overføringsverdi nasjonalt sett. Då båe samfunna mellom anna er prega av stor gjennomsiktigheit vil det truleg vera lettare enn dei fleste stader, å forska heilskapleg på rusproblematikk der. Ved å fokusera på nye tiltak i dei samfunna som nasjonalt har størst rusproblematikk i høve folketal, bør ein ha dei beste føresetnader for finna tiltak som virkar og som har overføringsverdi nasjonalt.