Torbjørn Røe Isaksen (H): Ser statsråden at et større prosjekt kunne gitt mer effektiv veibygging i dette tilfellet, og hvordan vil statsråden adressere situasjonen?
Begrunnelse
E134 mellom Grunge kirke og Velemoen i Telemark skal stå ferdig rustet opp våren 2015. Men selv etter ferdigstillelse vil det stå igjen noen få kilometer med vei som ikke er rustet opp mellom Grungedal og Grunge kirke. I følge et oppslag i Vest Telemark Blad 5.02.13 har entreprenøren som arbeider på strekningen anslått at det vil koste rundt 50 millioner kroner å sette i stand strekningen. Da anslår entreprenøren at den kan stå ferdig i 2015. Riggekostnader er en stor del av budsjettet til veiprosjekter, og entreprenøren anslår at det koster om lag 10 millioner kroner på den strekningen de i dag arbeider på. Et nytt arbeid må selvfølgelig ut på anbud igjen, men det hadde gitt en klar effektivitetsgevinst og innsparing dersom denne strekningen hadde vært innlemmet i det samme anbudet som strekningen som i dag bygges ut. Da kunne samme entreprenør ferdigstilt strekningen mellom Grungedal og Grung kirke. En slik løsning ville også gitt mindre forstyrrelse av trafikken.