Bent Høie (H): I Innst. 375 S (2011-2012) vedtok Stortinget å øke basisbevilgningen til de regionale helseforetakene med blant annet 200 mill. kroner for å håndtere økte pensjonskostnader som de har avtale med. Dette er videreført i budsjettet for 2013. Hverken i proposisjonen eller innstillingen ble det skilt mellom avtaleform.
Hvordan vil regjeringen sikre at alle som de private foretakene har avtale med får håndtert sine ekstraordinære pensjonskostnader?
Begrunnelse
Bakgrunnen for bevilgningen var at dette er pensjonskostnader som hverken foretakene eller de private de har avtale med hadde forutsetninger for å kunne beregne i forkant, uavhengig av hvilken avtaleform de private og ideelle har med foretakene. I oppfølgingen av bevilgningen har foretakene foretatt et skille mellom de private som har løpende avtaler, og de som har avtale etter anbud. Dette fører til en urimelig forskjellsbehandling. Dette skille var heller ikke omtalt i proposisjonen eller innstillingen og er ukjent for Stortinget. På anbudstidspunktet var det heller ikke noen av tilbyderne som kunne forutse disse kostnadene, og dermed utgjør dette heller ikke en konkurransemessig ulempe/fordel ved selve anbudsinngåelsen.
Hvis ikke dette blir håndtert risikerer en at institusjoner som det offentlige tidligere har hatt løpende avtaler med, men som på grunn av ulik praksis i foretakene har blitt anbudsutsett, ikke har mulighet for å opprettholde driften.