Anders Anundsen (FrP): Hvordan kan statsråden bidra til at bomsatsene på E-18 gjennom Vestfold (sør) ikke blir så høye at bilister tvinges over på sideveiene og vil statsråden på regjeringens vegne foreta seg noe for å bidra til lavere passeringskostnad for borgerne i Vestfold, for eksempel ved å yte billige lån til bomselskapet?
Begrunnelse
Fremskrittspartiet ønsker å fjerne bompengene på hele E-18 gjennom Vestfold, men har ikke fått flertall for det på Stortinget. Derfor støtter vi selvsagt ethvert tiltak for å redusere bomavgiftene på strekningen.
Det arbeides hardt fra politikere i Vestfold for å redusere bomavgiftene på ny E-18 gjennom fylket. På et møte i departementet 16. januar åpnet departementet for å redusere bomsatsen etter ferdigstillelse av veien, forutsatt at kostnadene til bygging blir lave, trafikkveksten høyere enn forventet, lekkasjen til sideveiene ikke blir for stor og fastsettelsen av den endelige rentesatsen for lånet.
Samtidig vil 6 av 7 innkrevingspunkter være på plass allerede i 2014. Det betyr at Vestfolds innbyggere må betale høy sats i alle fall frem til nytt vurderingspunkt i 2017 i følge departementet. Allerede i dag vet vi at trafikkveksten på strekningen er høyere enn det som er lagt til grunn. Staten kan også yte billige lån til bomselskaper om den ønsker det.
Høye bomavgifter vil føre til at flere benytter seg av sideveiene, hvilket øker faren for trafikkulykker på disse veiene vesentlig.
Dersom departementet rent faktisk ønsker å bidra til at flest mulig benytter den nye E-18 og ikke bruker trafikkfarlige sideveier, er det viktigste bidraget å redusere bomsatsene fra oppstart.