Ivar Kristiansen (H): Det har oppstått betydelig strid mellom lokalsamfunn og politimesteren i Midtre Hålogaland etter at passtjenesten i Vest-Lofoten ble nedlagt. Et dårligere tjenestetilbud for befolkningen i Vest-Lofoten ifm. passtjenester medfører store praktiske og økonomiske ulemper.
Vil statsråden nå sørge for at det blir opprettet passkiosk ved Vest-Lofoten Lensmannsdistrikt slik at mer hensiktsmessige og smidige ordninger for befolkningen kommer på plass?
Begrunnelse
Etter innføring av biometriske passkiosker til kun 4 tjenestesteder i Midtre Hålogaland og nedleggelse av passtjenester ved Vest-Lofoten lensmannskontor, har det vært pågående strid gjennom flere år mellom lokalpolitikere i Lofoten og politimesteren i midtre Hålogaland.
Næringsliv og innbyggere har gjennom flere omganger protestert på de negative praktiske og økonomiske konsekvensene nedbyggingen av dette tjenestetilbudet har fått.
Politimesteren i Midtre Hålogaland har valgt en annen løsning enn de andre politimesterne i Nord Norge, som har opprettholdt et mer desentralisert tjenestetilbud, med utplassering av passkiosker på flere steder i distriktet. Lokale ordførere har hatt et positivt dialogmøte med statssekretæren i justisdepartementet i denne saken, hvorav departementet tilbydde politimesteren utplassering av en ekstra passkiosk til Vest-Lofoten lensmannsdistrikt etter en nærmere særskilt behovsvurdering.
Politimesteren konkluderte i brev til departementet at det ikke var tjenlig med tildeling av ny passkiosk og at det ikke var fremkommet formelle klager på tjenesten.
Gjennom henvendelse fra kommunene direkte til Vest-Lofoten lensmannskontor fremkom det at lensmannsdistriktet ikke fikk henvendelse fra politimesteren på hvorvidt det var fremkommet klager. Derimot viser lensmannen i brev til ordføreren i Vestvågøy til at klager på manglende passtjenester fremkommer tilnærmet daglig.
Fra Vestvågøy Kommunes flyktningeenhet alene fremkommer det et årlig forbruk på ca. kr 80 000,- for utførelse av passtjenester som følge av dagens ordning.
Dagens ordning kan neppe sies å være særlig effektiv bruk av offentlige ressurser og strider mot prinsippene om et best mulig og nært polititjenestetilbud til befolkningen. Ordningen er fordyrende og lite smidig.
I brev fra lensmannen i Vest-Lofoten til ordføreren i Vestvågøy fremkommer det at det mottas klager på bortfall av passtjenester tilnærmet daglig.