Inge Hallgeir Solli (V): Hvilke erfaringer har statsråden gjort etter at Gjøvikbanen er konkurranseutsatt, og hva er planene for konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen når trafikkavtalens varighet utløper i 2016, med opsjon i 2 år?
Begrunnelse
NSB Gjøvikbanen AS, som er et heleid datterselskap av NSB, har stått for togdriften på strekningen Oslo-Gjøvik siden 2006. Gjøvikbanen er Norges eneste konkurranseutsatte jernbanestrekning, og har opplevd en markant økning i antall reisende og kundetilfredshet siden oppstarten i 2006. Konkurranseutsettingen har gitt et bedre tilbud på Gjøvikbanen, men for å få flere passasjerer må tilbudet forbedres. Kundetilfredsheten økte markant da NSB Gjøvikbanen AS tok over, men den går markant tilbake i perioder med mange innstillinger.
I dag går det tog omtrent hver 2. time på strekningen Oslo-Gjøvik og i tillegg hver 2. time på strekningen Oslo-Jaren. Det går også noen tog til Roa og Hakadal. Banestrekningen har dårlig infrastruktur, og den svingete banen sliter på togmateriellet.