Camilla Storøy Hermansen (KrF): Kan statsråden garantere at det fortsatt vil være separate standpunktkarakterer i hovedmål og sidemål slik at kunnskapen som elevene har i sidemål kan dokumenteres eksplisitt, samt at læreplanens kompetansemål for sidemål blir opprettholdt?
Begrunnelse
I forslaget til ny læreplan i norsk fra Utdanningsdirektoratet anbefaler direktoratet en felles standpunktkarakter for hovedmål og sidemål.
Obligatorisk undervisning i sidemål har lange tradisjoner i norsk skole. Endringer i lovverket som tar bort karakterene i sidemål er en markert endring av den norske språkpolitikken.
Sidemål har en naturlig plass så vel i grunnskolen som i den videregående skolen. Undervisning i sidemål er en viktig del av skolens formidling av den nasjonale kulturarven. Kunnskap til, og bruk av, begge skriftformene er viktig og av stor verdi for det norske språket.
For mange stillinger er det krav om å mestre begge målformer, blant annet innenfor skoleverket og kommune-/statsadministrasjonen. Norsk språkråd sier at:
"Statsinstitusjonene har vanskelig for å etterleve mållova, og mange av dei grunngjev dette med at nynorskkompetansen hjå dei tilsette er for dårleg."
Sidemålsopplæringen, og da særlig nynorsk, bør styrkes.
Vi må sørge for at de språkpolitiske målsettingene om likestilling av de to målformene blir ivaretatt i utdanningssystemet.