Torbjørn Røe Isaksen (H): Hvordan mener statsråden saker som den ovennevnte kan bringes til avslutning, og hvordan kan de involverte personer få stadfestet sin identitet?
Begrunnelse
Et ektepar undertegnede har vært i kontakt med, flyktet fra Afghanistan og søkte om asyl i Norge i 2001 etter først å ha stoppet i Tyskland og Nederland (før den amerikanskledede invasjonen). I Nederland hadde mor født en datter. Familien består i dag av til sammen tre barn, der de to yngste er født i Norge. Familien fikk opphold på humanitært grunnlag. Dette var på et tidspunkt der Norge ga relativt få søkere flyktningstatus. Hadde dagens tolkning av flyktningkonvensjonen vært fulgt, kunne de ha kvalifisert til å få flyktningstatus. Fra 2005 fikk de permanent oppholdstillatelse.
Etter å ha oppfylt botiden søkte familien sammen om statsborgerskap men fikk avslag. Fordi far og mor har oppgitt andre navn til tyske og nederlandske myndigheter mener norske myndigheter at identiteten ikke kan etableres sikkert. Det er også gitt avslag for barna, men disse antas nå å få statsborgerskap etter forskriftsendringen etter at de har blitt 12 år og kan søke på egen hånd.
Mor og far kan ikke få statsborgerskap slik loven nå praktiseres. I følge familien selv er navnet de oppga til norske myndigheter korrekt. De innrømmer at det var galt å oppgi uriktig identitet, men på den tiden var det en vanlig måte å reise gjennom Europa på for asylsøkere. Familien ønsker å dokumentere at de nå har korrekt identitet, men pass utstedt av den afghanske ambassade i Norge godtas ikke som bevis på identitet. Det kan kun bevise nasjonalitet. Heller ikke andre dokumenter som kan si noe om identitet, slik som universitetspapirer (far er kjemi-ingeniør) og registrering av ekteskap, er vurdert. Forvaltningen viser til at dokumenter fra Afghanistan generelt sett har lav notoritet.
Familien har via sin advokat henvendt seg til NID (Nasjonalt identitets og dokumentasjonssenter) med anmodning om at originaldokumentene fra Afghanistan verifiseres, med henvisning til at Stortinget ikke satte noen begrensninger i forhold til hvem som kunne henvende seg til dette senteret. NID har avslått med henvisning til at det er forvaltningen og ikke parter i utlendingssaker som skal kunne benytte seg av senterets ressurser.
Undertegnede forstår behovet for å klarlegge identitet og er enig i at det å oppgi gal identitet er alvorlig. Samtidig reiser denne og lignende saker et spørsmål om hvordan foreldrene i det hele tatt skal få godkjent sin identitet. Per dags dato sier myndighetene at fremlagt dokumentasjon ikke er tilstrekkelig, men kan samtidig ikke peke på hvilken dokumentasjon som ville vært tilstrekkelig. Det har ingen konsekvenser for hvorvidt de får oppholde seg i Norge, men har konsekvenser for søknaden om statsborgerskap.