Laila Gustavsen (A): Hvilke kvalitetskrav gjelder for pasienttransport innen spesialisthelsetjenesten, hva gjør helseforetakene for å bedre kvaliteten i transporten, hvilke sanksjonsmuligheter har helseforetakene ovenfor kontraktører som ikke leverer en tjeneste som forventet og hvordan ser helse og omsorgsministeren på situasjonen?
Begrunnelse
I følge oppslag i Drammens Tidende 4. september har pasientkontoret i Vestre Viken helseforetak registrert 100 avvik innen pasienttransport i løpet av første kvartal 2012, med Drammen Taxi som leverandør. Alle forstår at dette kan være svært alvorlig for pasientene, i tillegg til at det gjør at sykehusene kaster bort tid som skulle vært brukt til pasientbehandling. Det har også vært lignende saker andre steder i Buskerud. Hva som er situasjonen i Vestre Viken eller resten av landet er jeg usikker på, men ifølge www.pasientreiser.no så meldes det nå om kapasitetsproblemer i Oslo og Akershus, med det resultatet at pasientene med rekvisisjon må være klare til avreise 45 minutter tidligere enn det de ellers må. Det kan derved virke som om funksjonshemmede pasienter eller alvorlig syke pasienter blir påført en større byrde enn nødvendig på grunn av kapasitetsproblemer hos private aktører i markedet, som leverer en anbudsutsatt tjeneste til det offentlige.
Det er helseforetakene som har ansvar for pasienttransporten.